Click picture for original source. Published under Creative Commons http://bit.ly/wjxW4

Tillid til fremmede er godt. Det gør, at vi ikke behøver bekymre os om mange ting i hverdagen. Eksempelvis gør det, at vi tør handle med fremmede gennem Den Blå Avis eller andre portaler. Og motorcykelshowet på billedet havde sandsynligvis heller ikke været muligt uden tillid. Men tilliden skal vedligeholdes, og der er ikke noget værre end svindlere.

Med en babyalarm i baglommen

Fredag aften var jeg alene hjemme med min søn, og sad og så fjernsyn, da dørtelefonen pludselig ringede. Det var relativt sent, og jeg ventede ikke nogen gæster, så jeg var spændt på, hvem det kunne være. Stemmen i den anden ende var ikke en jeg kendte, og det han talte om, gav heller ikke umiddelbart nogen mening. Noget med, at min adresse blev brugt til bedrageri.

Jeg stak en babyalarm i baglommen, og begav mig ned af trapperne. Overvejede om jeg var under anklage. Men uden for hoveddøren mødte jeg en fremstrakt hånd og et venligt smilende ansigt. Han begyndte straks at stille spørgsmål og forklare i én stor pærevælling. Jeg var noget skeptisk.

Fup og svindel

Tilsyneladende bliver adressen på min opgang anvendt som fupadresse for et svindelfirma. Historien jeg mødte, er god nok. Da jeg efterfølgende, tjekkede oplysningerne på nettet, viste det sig, at et auto- og pladeværksted har adresse i min opgang. Men her er ikke noget værksted. Kun små lejligheder.

Den slags irriterer mig! Jeg er et åbent og tillidsfuldt menneske, der som udgangspunkt forventer det bedste af mine medmennesker. Det er jeg, fordi jeg tror på, at hvis man møder andre mennesker med tillid, så vil de for det meste gengælde den. Og det gør livet så meget mere behageligt.

Men et enkelt råddent æble kan ødelægge hele kurven.

Sammenhængskraft og social kapital

Efterfølgende har jeg overvejet, om historien udtrykker en samfundsmæssig tendens. Sammenhængskraft er et ofte anvendt begreb i den politiske debat, og indenfor samfundsvidenskabelige discipliner som politologi og sociologi taler man om social kapital og manglen på samme.

Er tilliden til fremmede i tilbagegang? Er respekten for vores medmennesker for nedadgående? Eller var det blot et enkeltstående tilfælde af svindel og humbug, som vi har kendt dem siden tidernes morgen?