Der er dem, der påstår, at ansigtet er sjælens spejl. Hvis det er tilfældet, burde Facebook give adgang til vores inderste væsner. Det er nok at give Facebook for meget credit, men på den anden side kan ingen vel heller sige sig fri fra, at deres Facebook-profil faktisk fortæller noget om deres person. Og nogle gange ting, som aldrig skulle være kommet frem. Når kommuner optræder på Facebook, fortæller de en historie om deres egen identitet. Men samtidig risikerer de at afsløre deres egne kommunikationstrategiske mangler.

Frederiksberg Kommune på Facebook

KL har for nylig opgjort en liste over kommuner på Facebook og Twitter, hvor min egen arbejdsplads i al beskedenhed er klart overrepræsenteret. Frederiksberg Bibliotek, Frederiksberg Stadsarkiv, Byens Grønne Logo og Prøvevalg for 16-17 årige er alle Facebook pages administreret af kommunalt ansatte.

Nu er det nok en tand for søgt at tale om personlighed i relation til en kommune, men sådan et begreb som identitet har længe været mainstream i branding lingo, så det bruger jeg. Spørgsmålet er, om Frederiksberg Kommunes tilstedeværelse på Facebook fortæller noget om kommunens identitet. For hvis det er tilfældet, skulle biblioteket, stadsarkivet, logoet og prøvevalget være helt centrale elementer i den identitet.

Hvad spejlet viser

Personligt er jeg meget bevidst om, hvordan jeg fremstiller mig selv på nettet, og det er de fleste nok i en eller anden grad. Vi viser de sider frem af os selv, som vi er allermest stolte af. Det samme burde gælde i endnu højere grad i en kommune med professionelle kommunikationskonsulenter, der forstår at tænke strategisk. Derfor burde de fire nævnte punkter være noget af det, som Frederiksberg Kommune er allermest stolt af.

Det sjove er bare, at langt de fleste mennesker i kommunen arbejder med børnepasning, undervisning og ældrepleje, og det er igennem de aktiviteter, at langt de fleste borgere møder kommunen. Det vil sige, at hvis kommunen virkelig er meget bevidst om sin kommunikationsstrategi, så ser kommunen ikke disse elementer som relevante i kommunens identitet. Alternativet er, at kommunen ikke har nogen særligt klar strategi, og det er nok mere sandsynligt.